JAK VZNIKÁ KOLEKCENosí extravagantní boty, má styl, charisma a vůbec poprvé vybíral celou kolekci bot a kabelek na sezónu podzim–zima 2015. Řeč je o Jiřím Chudárkovi, který se svým týmem nákupců firmy Baťa pro český a slovenský trh přináší svěží kolekci, která respektuje baťovskou tradici. Sám vlastní 12 párů bot na jednu sezónu a pro nás nakoupil kolekci plnou výrazných podzimních stylů. Najdete v ní klasické boty i módní trendy, které se ještě nedávno procházely na přehlídkových molech. Jak vznikla aktuální kolekce a co Jirku ovlivnilo a inspirovalo, to se dozvíte v rozhovoru. Jak dlouho pracuješ pro značku Baťa? Je to 12 let. Začínal jsem na pozici asistent merchandisingu, pracoval jako nákupce pro pánskou kolekci a toto je vlastně moje první kolekce, kterou mám na starost úplně celou. 12 let je docela dlouhá doba. Co tě na práci baví? Je to zajímavá práce spojená s cestováním a krásným produktem. Baví mě možnost vytvářet nové kolekce, ovlivňovat materiály, vytvářet fashion témata. Baví mě návštěvy neznámých míst a setkávání se zajímavými lidmi. To vše je velmi inspirativní a obohacující. Kdy vlastně vznikla první představa o tom, jak bude vypadat aktuální kolekce? Práce na každé kolekci začíná minimálně půl roku před začátkem sezóny. Vždy musíme zanalyzovat čísla tak, abychom znali preference našich zákazníků. Co se líbilo, v příští sezóně zopakujeme. Boty, které neměly takový úspěch, jsou pro nás varování. Paper collection pro podzim-zimu 2015 jsme začali vytvářet už v prosinci 2014. Paper collection. Co to znamená? Jedná se o tzv. kolekci na papíře, kdy vidíme pouze čísla. Tedy jaké množství jakých stylů je potřeba nabídnout zákazníkům, aby byli spokojení. Vzniká, jakmile pochopíme data z prodejů. Musíte tedy české i slovenské zákazníky velmi dobře poznat? Ano, to je pravda. Zákazníci jsou pro nás nejdůležitější. Dobrý nákupce se musí oprostit od vlastních preferencí a vžít se plně do potřeb a přání zákazníka. Jak papírovou kolekci ovlivňují módní trendy, které jsou v letošní kolekci patrné? Papírová kolekce vzniká na základě uplynulé sezóny. Nedokáže predikovat módní hity. Z toho důvodu velmi úzce spolupracujeme s oddělením v Itálii, které se speciálně zaměřuje na výzkum nových trendů. Právě v Itálii vznikají doporučení na trendovou část kolekce. Co konkrétně můžeme z těchto doporučení najít v aktuální kolekci? Třeba masivní podešve. Co se děje, když máte všechna potřebná čísla i doporučení? Pak jedeme vybírat a nakupovat. To zní dobře, ale KAM za takovými nákupy? Jezdíme na různé veletrhy. Znamená to hodně cestování. Prakticky jsme s týmem od poloviny ledna až do dubna stále na cestách. Které veletrhy jsou pro značku Baťa nejdůležitější? Hlavně veletrh v italském Rivě del Garda. Především tady nakupujeme kolekci, která jde do všech prodejen. Také veletrhy v Miláně a v Düsseldorfu jsou velmi důležité. Tady naopak kupujeme více fashion modelů. Vytváří přímo Baťa vlastní kolekce? Samozřejmě. Právě v Itálii existuje tým designérů, kteří tvoří část kolekce. Jedná se například o značky Flexible a Weinbrenner. Právě Weinbrenner se vyrábí téměř výhradně u nás, na Moravě. Jak se vybraná a nakoupená kolekce dostane do obchodů? V dubnu už kolekci přebírá distribuce a marketingové oddělení, které připravuje všechny podzimní modely pro prodej. My už řešíme jaro-léto. Takže teď jste ve fázi nákupů na jaro a léto 2016. Můžeš nám prozradit, co bude hit této sezóny? Prozradím vám, že se v kolekci určitě objeví florální motivy a puntíky. Dáš nám nějaký tip na podzimní obuv? Co bychom si neměli nechat ujít? Dámy by si neměly nechat ujít kozačky nad kolena a jakoukoliv obuv na masivní podešvi. Pánům doporučuji kotníčkovou obuv v Chelsea stylu. Co si koupíš z aktuální kolekce ty? Z kolekce jsem si vybral tyto: |
![]() |