Od 1. 1. 2020 stojí v čele společnosti Baťa nový generální ředitel. Stal se jím Marco Farnetani, pocházející z malého italského města Grosseto, který má za sebou mnohaleté zkušenosti z módního a obchodního průmyslu. Jeho novou profesní výzvou je postavit se do čela jedné z nejvýznamnějších světových obuvnických značek a řídit její působení v České a Slovenské republice. Jak vidí budoucnost značky Baťa v těchto dvou zemích, jak ovlivnila společnost koronavirová krize a jaké budou podle něj hlavní trendy na trhu obuvi?
Prodejny s obuví byly obzvlášť postiženy vládními opatřeními, kvůli kterým musely zůstat dva měsíce uzavřené. Jak se vracíte k normálu a jak se budete snažit dohnat eventuální ztráty?
Nucené uzavření prodejen se nás samozřejmě dotklo, v tomto se nelišíme od dalších maloobchodních řetězců, jež kvůli uzavřeným obchodům zůstaly bez tržeb. Díky online prodeji a výborné integraci všech našich prodejních kanálů se nám ale podařilo škody snížit. Právě náš e-shop nám umožnil pokračovat s prodejem a obsluhou našich zákazníků. Dovolím si tvrdit, že v online prodeji jsme v našem odvětví lídrem. I po postupném uvolňování opatření pociťují naše obchody umístěné v turistických lokalitách absenci turistů. Zbytku obchodní sítě se ale daří dobře. Uvidíme, jak významný dopad bude mít virus na světové hospodářství.
Mnoho let jste byl ředitelem pro omnichannel prodeje. Jak se snaží skupina Baťa integrovat různé kanály prodeje vzhledem k tomu, jak roste významnost e-commerce?
Je jasné, že online prodeje neboli e-commerce, bude růst stále více i v příštích letech. Ostatně to ukazují i údaje ze zemí, jako je Německo, kde je tento sektor na vrcholu. Tam tvoří internetové prodeje až 35 % všech prodejů v oděvním odvětví. Spojené státy a Čína vykazují podobná čísla. Kdyby mezinárodní společnost, jako je Bata Group, přemýšlela o svém byznysu pouze jako o kamenných prodejnách, bylo by to, jako chtít omezovat bratry Wrightovy na začátku 20. století při rozvoji letectví. V Česku a na Slovensku mají naše online prodeje až dvacetiprocentní podíl v distribuci všech prodejních kanálů, a proto patříme mezi absolutní lídry v tomto odvětví. Dosáhli jsme výborné integrace mezi fyzickým a digitálním prodejním kanálem a máme velice rozvinutý CRM systém s věrnostním programem Baťa Klub. Uzavření obchodů přerušilo i projekt plánovaný pro naši vlajkovou prodejnu na Václavském náměstí. Projekt spočívá v kastomizaci obuvi podle přání zákazníka. Požadované úpravy následně provedeme ručně v našem závodě v Dolní Němčí a takto upravenou obuv nakonec dodáme klientovi domů či na místo, které si sám určí.
Baťa má v Česku a na Slovensku přes osmdesát prodejen. Jak chcete dále rozvíjet vaše kamenné obchody?
V České republice a na Slovensku máme v současné době 85 prodejen. Naším cílem bylo odstartovat projekt revitalizace obchodní sítě skrze nový „Red concept“. Počítali jsme také s renovací našeho obchodního domu na Václavském náměstí. Situace, která vznikla kvůli nemoci Covid-19, ale veškeré plány zastavila. Nyní čekáme, až se situace stabilizuje na sto procent, a pak se k projektu vrátíme.
V Česku a na Slovensku mají naše online prodeje až dvacetiprocentní podíl v distribuci všech prodejních kanálů, a proto patříme mezi absolutní lídry v tomto odvětví.
Baťa je dnes mezinárodní značkou známou po celém světě, její kořeny jsou ale v České republice. Jakou vazbu si vaše značka uchovala k zemi, kde se zrodila?
Skupina Baťa je na svůj původ hrdá, a i pro mě je velkou ctí řídit společnost v místech, kde vše začalo. Sídlo společnosti máme jak ve Zlíně, kde se značka r. 1894 zrodila, tak i v Praze.
Baťa stále má v České republice i svůj výrobní závod, a to v Dolním Němčí. Co se v závodě vyrábí?
Jsme jedna z mála značek, která stále vyrábí boty ve vlastních továrnách. V České republice máme to štěstí, že i zde máme naši výrobu. V závodě vyrábíme většinu našich bot Made in the Czech Republic. A to je velká výhoda ve srovnání s našimi hlavními konkurenty, kteří obdobný výrobní závod nemají.
Jak hodnotíte český trh ve srovnání s trhy v Itálii a Evropě. A uvažujete o nějakých zajímavých strategiích na posílení obchodní sítě?
V minulosti jsem byl ředitelem pro omnichannel a retail, pro franšízu i světový rozvoj nadnárodních skupin v odvětví oděvů, bot a doplňků. Před pěti lety jsem se stal součástí skupiny Baťa a měl jsem to štěstí působit v USA, Číně, Indii, na Blízkém východě a prakticky ve všech státech Evropy. Český trh je jedinečný; v turistických centrech, jako je Praha, dochází ke kombinaci různých stylů a vkusu, zatímco v ostatních částech země převažuje orientace na tradici a klasiku. Musíme upevňovat svou pozici v produktových kategoriích, kde jsme již lídrem, ale zároveň se rozvíjet v ostatních, abychom mohli překvapovat a zaujmout něčím novým. Budeme zavádět nové koncepty prodejen a pokračovat ve zdokonalování našeho omnichannel prodeje. Úspěšně tak směřujeme k menší prodejní ploše na prodejnách s větší kontrolou skladu a k čím dál více integrovanému omnichannel prodeji.
Rozhovor vznikl ve spolupráci s Italsko-českou obchodní a průmyslovou komorou, jíž je Baťa členem.