Slavíme 125 let

Jak dobře znáte celou historii Bati?
Kdybychom chtěli odvyprávět příběh značky Baťa v celé jeho košatosti a poutavosti, nejspíš by nám nestačilo ani několik celovečerních filmů. Úctyhodných 125 let firemní historie by vydalo na seriál o mnoha napínavých epizodách. Vybrali jsme si pro vás 5 zajímavých střípků, prostřednictvím kterých můžete otestovat své znalosti!

Věděli byste…

Která baťovská reklama zlidověla?                                                                                                          
„Náš zákazník – náš pán.“
Snad každý Čech někdy toto rčení použil v běžné mluvě, a přitom nejde o žádné anonymní lidové moudro. Nýbrž o propagační heslo, kterým se Tomáš Baťa prezentoval, když dobýval svět svým obuvnickým (a obchodním!) uměním. Po roce 1920 už se mohl pochlubit nejen továrnou na boty, ale i továrnou na obdobně chytlavé slogany – firma totiž už měla samostatnou reklamní divizi, která řídila ceny, propagační materiály i výprodeje.

Čím Baťa rozplakal svoji manželku na svatební cestě?                                                         
Žádným romantickým gestem, ale vlastní pracovitostí. Psal se rok 1913, když během líbánek ve Středomoří zkoumal Tomáš Baťa nohy domorodých žen tak intenzivně, až tím čerstvou paní Baťovou dohnal k slzám. Šlo však o zájem čistě profesionální – zakladatel firmy si totiž velmi dobře uvědomoval, že se jednotlivé národy mezi sebou liší stavbou chodidel, a proto musí zahraniční trhy dobývat chytře.                                                                                                                                                             

Co to byly burianky?                                                                                                       
Podobně jako dnes, i ve třicátých letech se lidé toužili podobat hvězdám stříbrného plátna. Vlasta Burian, český komediální herec, propůjčil svoje jméno buriankám – luxusním pánským polobotkám, které vynikaly charakteristickou barevnou kombinaci krémové a rezavé usně. Památkou na tuto spolupráci je i několik filmových reklam Bati, ve kterých si „král komiků“ zahrál.                                                                                    

Jaké zkrášlovací služby Baťa nabízel?                                                                                                      
Není to tak těžké uhodnout – cílem Bati byla chodidla zdravá, skvěle obutá a opečovávaná, zákazníci si tedy přímo v prodejnách obuvi mohli dopřát špičkovou pedikúru. Ve 30. letech vyšly pedikérské služby na 3 až 5 korun; a co je zajímavé, často je obstarával osobně sám vedoucí obchodu.                                           

Dá se nějak vyčíslit rozmach, kterým Baťa prošel za 125 let?
Určitě! Obuvnická síť Baťa se od svého založení rozrostla na úctyhodných 5300 prodejen, které denně obslouží více než 1 000 000 zákazníků. Firma si, nicméně, pořád zachovává ráz rodinného podniku a lokální výroby – vlastní totiž na 23 výrobních závodů na 5 různých kontinentech. Kdo by to byl tušil v roce 1905, kdy Baťovi zaměstnanci vyrobili 2 200 párů bot denně – což byl z tehdejšího pohledu raketový nárůst výroby. Slogan „Překvapivě Baťa“ v lecčems platí i pro ohlédnutí zpátky do historie, že?                                                               

Slogan „Překvapivě Baťa“ v lecčems platí i pro ohlédnutí zpátky do historie.

Nejen video z výroby Limitované edice 125 let, ale i celou její nabídku si prohlédněte zde: https://www.bata.cz/stranka/125-let

SDÍLEJTE